Aktualny numer

2020-4
 

 

 
PUNKTACJA 5 pkt MNiSW

   

Prawa autorskie

Do każdego manuskryptu Autor/Autorzy dołączają podpisaną Umowę licencyjną.

Prawa autorskie zarezerwowane dla Polskiego Towarzystwa Higienicznego (PTH) jako wydawcy, wymagają przy korzystaniu z publikowanych artykułów, cytowania nazwy czasopisma, autorów i wydawcy tj. PTH.


Informacje dla autorów

HYGEIA Public Health nie podejmuje decyzji redakcyjnych wyłącznie na podstawie zainteresowania tematyką poruszaną w badaniu. Badania muszą być naukowo istotne; w przypadku artykułów badawczych muszą odpowiadać na naukowo uzasadnione pytanie badawcze, uwzględniać stosowanie odpowiednich metod i analiz oraz przestrzegać uzgodnionych przez społeczność naukową standardów istotnych dla dziedziny badań.


Do publikacji w kwartalniku  HYGEIA Public Health  przyjmowane są artykuły oryginalne,  poglądowe, opisy przypadku i przeglądy systematyczne. Wszystkie prace są oceniane przez recenzentów. Artykuły do publikacji należy zgłaszać za pośrednictwem Platformy Redakcyjnej PTH, znajdującej się na stronie PTH (https://pth.pl ) w zakładce WYDAWNICTWA lub bezpośrednio pod adresem: https://platforma.pth.pl/ . Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania skrótów i poprawek nie wpływających na treść merytoryczną pracy. Prace nie odpowiadające wymaganiom formalnym zawartym w instrukcji dla autorów będą odsyłane autorom do poprawienia bez oceny merytorycznej.


Procedura recenzowania

Redaktor naukowy dokonuje wstępnej oceny manuskryptu pod kątem zgodności formalnej oraz stosowanych metod badawczych i przyjmuje go do dalszej oceny  merytorycznej, może go  też  odrzucić, gdy nie spełnia on podstawowych wymogów pracy naukowej. Wstępnie zaaprobowany przez redaktora naukowego manuskrypt jest wysyłany poprzez platformę redakcyjną do 2 recenzentów, którzy   zajmują się tą samą lub  pokrewną tematyką badawczą. W celu uniknięcia  stronniczości  recenzji  z manuskryptu usuwane są informacje umożliwiające identyfikację autorów publikacji.   Każdy recenzent  po dokonaniu merytorycznej oceny manuskryptu , przesyła go poprzez platformę redakcyjną do redakcji czasopisma. W przypadku, gdy recenzenci przedstawią sprzeczne opinie lub gdy zachodzi uzasadniona obawa, co do  rzetelności oceny, redakcja może powołać   trzeciego recenzenta.

Redakcja - na podstawie otrzymanych  recenzji, podejmuje decyzję o: 

a. przyjęciu  manuskryptu do publikacji ,

b. odesłaniu  manuskryptu  do autora w celu naniesienia poprawek,

c. odrzuceniu  manuskryptu.

Po przyjęciu manuskryptu do publikacji końcowa wersja artykułu w formacie PDF zostaje  przesłana  do Autora w celu dokonania korekty autorskiej, która jest wymagalna, ponieważ  redakcja  publikuje  wyłącznie artykuły po dokonaniu korekty autorskiej.

Autor manuskryptu, który otrzymał przez platformę redakcyjną recenzję z uwagami, nanosi odpowiednie zmiany lub uzupełnienia manuskrypt zgodnie z sugestiami obu recenzentów. Poprawiony tekst publikacji autor ponownie przesyła do redakcji z wykorzystaniem platformy redakcyjnej, po czym redakcja podejmuje ostateczną decyzję o przyjęciu  manuskryptu do publikacji bądź jego odrzuceniu.

 

Konflikt interesów i ujawnianie informacji

Wszyscy autorzy muszą ujawniać wszelkie relacje finansowe i osobiste z innymi osobami lub organizacjami, które mogą niewłaściwie wpływać (stronniczo) na ich pracę. Przykładami potencjalnych konfliktów interesów są: zatrudnienie, konsultacje, prawo własności, honoraria, płatne opinie ekspertów, zgłoszenia patentowe/rejestracje, dotacje lub inne fundusze. Należy zadeklarować konflikty interesów lub zaznaczyć: „Autorzy deklarują brak konfliktów interesów”. Autorzy muszą zidentyfikować i zadeklarować wszelkie okoliczności osobiste lub interesy, które mogą być postrzegane jako niewłaściwie wpływające na przedstawienie lub interpretację prezentowanych wyników badań. Jakąkolwiek rolę podmiotów finansujących w projektowaniu badania; w gromadzeniu, analizie lub interpretacji danych; w pisaniu manuskryptu; lub w decyzji o publikacji wyników należy zadeklarować w tej sekcji.


Prawa człowieka i zwierząt

Jeśli badanie dotyczy udziału zwierząt lub ludzi, autor powinien zapewnić, że badanie zostało przeprowadzone zgodnie z Kodeksem Etyki Światowego Stowarzyszenia Lekarskiego (Deklaracja Helsińska). Autorzy przedstawiają opinię lub zgodę Komisji Bioetycznej konieczną do prowadzenia badań z udziałem ludzi lub zwierząt Można pominąć to oświadczenie, jeśli badanie nie wymagało zgody komisji etycznej. Należy pamiętać, że Redakcja może poprosić o dodatkowe informacje. W przypadku badań z udziałem ludzi prosimy o dodanie: „Badanie przeprowadzono zgodnie z Deklaracją Helsińską i zatwierdzono przez Komisję Bioetyczną NAZWA INSTYTUTU (kod protokołu XXX i data zatwierdzenia)”. LUB „Protokół badań na zwierzętach został zatwierdzony przez Komisję Bioetyczną  NAZWA INSTYTUTU (kod protokołu XXX i data zatwierdzenia).” w przypadku badań z udziałem zwierząt. LUB „Przegląd etyczny i zatwierdzenie zostały zniesione w przypadku tego badania z POWODU (proszę podać szczegółowe uzasadnienie).” LUB „Nie dotyczy” w przypadku badań nieobejmujących ludzi ani zwierząt.


Wykorzystanie GEN AI

W przypadku wykorzystania GenAI do celów takich jak generowanie tekstu, danych lub grafiki, lub do projektowania badań, gromadzenia danych, analizy lub interpretacji danych, prosimy o dodanie: „Podczas przygotowywania niniejszego manuskryptu/badania autor(autorzy) korzystali z [nazwa narzędzia, informacje o wersji] w celu [opis zastosowania]. Autorzy przejrzeli i zredagowali wyniki i ponoszą pełną odpowiedzialność za treść niniejszej publikacji”.

 

Przygotowanie manuskryptu do publikacji


Język Prace przyjmowane są w języku polskim lub angielskim. W przypadku prac w języku angielskim należy dołączyć tytuł, streszczenie i słowa kluczowe w języku polskim.

Tytuł pracy w języku polskim i angielskim, powinien być zwięzły i jasny, nie powinien przekraczać 200 znaków (łącznie ze spacjami).  W tytule nie należy stosować skrótów

imiona i nazwiska autorów oraz ich tytuły naukowe,

afiliacje - nazwę i adres instytucji, w których zatrudnieni są autorzy,

adres autora do korespondencji, jego e-mail i telefon.

 

Streszczenie przygotowane w języku polskim i angielskim powinno zawierać do 1700 znaków (łącznie ze spacjami). Streszczenia prac oryginalnych powinny zawierać wyszczególnienie następujących części:

Wprowadzenie: należy umieścić omawiane zagadnienie w szerokim kontekście

Cel: sprecyzować cel badania,

Materiał i metody: należy krótko opisać zastosowane główne metody i narzędzia badawcze,

Wyniki: należy podsumować główne ustalenia artykułu,

Wnioski: należy wskazać główne wnioski lub interpretacje.

Streszczenie powinno być obiektywnym przedstawieniem artykułu i nie może zawierać wyników, które nie zostały przedstawione i uzasadnione w tekście głównym, ani nie powinno wyolbrzymiać głównych wniosków.


Słowa kluczowe (w języku polskim i angielskim) – nie więcej niż  3 do 5 słów kluczowych (specyficzne dla artykułu, powszechne w danej dyscyplinie)


Tekst manuskryptu powinien być napisany w sposób zwięzły i komunikatywny, poprawny językowo, pozbawiony żargonu medycznego lub naukowego. Nazwiska, nazwy łacińskie, np. drobnoustrojów, oraz wyrazy obcojęzyczne należy wyróżnić kursywą.


Skróty, symbole i jednostki. Bez objaśnień dopuszczalne są tylko powszechnie znane skróty. Skróty i symbole mało znane (ewentualnie tworzone przez autorów) muszą być przy pierwszym użyciu poprzedzone opisem (w nawiasie). Skrótów nie należy stosować w tytule pracy. Zaleca się stosowanie jednostek miar zgodnych z układem SI; dopuszczalne są również powszechnie używane inne jednostki (l, min., h, C, Da, cal).


Ryciny (rysunki, zdjęcia) - jeżeli zostały zaczerpnięte z publikowanych źródeł, autorzy muszą uzyskać zgodę właściwego wydawcy na ich wykorzystanie oraz zaznaczyć na końcu podpisu z jakiego źródła pochodzą. Rysunki powinny być wykonane z wykorzystaniem narzędzi istniejących w edytorach tekstu, w programie Excel lub edytorów specjalistycznych, np. Illustrator, CorelDraw. Dopuszcza się wykonanie rysunków techniką kreślarską na białym papierze. Zdjęcia muszą być dobrej jakości  (min 300 dpi) Ryciny  zamieszczane w treści artykułu muszą zawierać opisy (tytuł oraz treść) w języku polskim i angielskim.

Tabele zamieszczane w treści artykułu muszą zawierać opisy (tytuł oraz treść) w języku polskim i angielskim, powinny być ponumerowane liczbami rzymskimi, po których następuje krótki tytuł. Pod tabelą należy zamieścić wyjaśnienie skrótów używanych w tabeli. Powinny one uzupełniać, a nie powtarzać informacje zawarte w tekście. Tabele i ryciny nie powinny powielać tych samych danych.


Piśmiennictwo należy cytować podając w tekście kolejne numery w nawiasach kwadratowych [1,2].  Kolejność pozycji piśmiennictwa powinna być zgodna z kolejnością cytowań, a nie z porządkiem alfabetycznym. Informacje niepublikowane można przytaczać podając źródła informacji w tekście (w nawiasie). Skróty tytułów cytowanych czasopism muszą być zgodne z Index Medicus.

Każda pozycja piśmiennictwa powinna zawierać:

Nazwiska i inicjały imion autorów (jeżeli praca ma więcej niż trzech autorów należy dodać „i wsp.”). Tytuł artykułu. Skrót tytułu czasopisma. Rok publikacji, Numer tomu (ew. numer zeszytu): Numery stron (początkowy i końcowy).
Przykłady:
1. Góral Z. Witaminy a słuch. HYGEIA Public Health 2010, 45(1): 18-24.
2. Smith E, Gray SD, Kowal R i wsp. Frequency and effects of teachers’ voice problems. J Voice 1997, 1: 81-87.
 

Pozycje książkowe powinny zawierać w kolejności:

Nazwiska i inicjały imion autorów (książki lub rozdziału). Tytuł rozdziału. [w:] Tytuł książki. Nazwiska i inicjały imion redaktora (red). Wydawnictwo, Miejsce wydania Rok: Numery stron.
Przykłady:
1. Zarawska E, Noculak-Palczewska A. Leki naturalne. Astra, Wrocław 1994.
2. Kawiak J, Warchoł J. Transport przez błony biologiczne. [w:] Podstawy cytofizjologii. Kawiak J, Olszewska M, Warchoł J (red). PWN Warszawa 1995: 79-91.

 

Wymagania techniczne/edytorskie dla manuskryptów

  1. Nazwy łacińskie, np. drobnoustrojów oraz wyrazy obcojęzyczne należy wyróżnić kursywą.
  2. Skróty, symbole i jednostki. Bez objaśnień dopuszczalne są tylko powszechnie znane skróty, np. WHO, UE. Skróty i symbole mało znane (ewentualnie tworzone przez autorów) muszą być przy pierwszym użyciu poprzedzone opisem, np. System Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach (Rapid Alert System for Food and Feed - RASFF); kwas dokozaheksaenowy (DHA). Skrótów nie należy stosować w tytule pracy. Zaleca się stosowanie jednostek miar zgodnych z układem SI; dopuszczalne są również powszechnie używane inne jednostki (l, min., h, ºC, cal).
  3. Nie należy stosować: tzw. twardych spacji (spacja nierozłączna), automatycznego dzielenia wyrazów, wcięć pierwszego wiersza (akapitów). Jednozdaniowe tytuły prac nie powinny być zakończone kropką.
  4. Nazwy poszczególnych elementów pracy (WPROWADZENIE, CEL, MATERIAŁY i METODY, WYNIKI, DYSKUSJA, WNIOSKI, BIBLIOGRAFIA) są wprowadzane w artykule automatycznie – wprowadzając artykuł na Platformę nie należy kopiować nagłówków odpowiadających poszczególnym elementom. Dla ułatwienia prosimy sprawdzić wygląd artykułu poleceniem PODGLĄD TREŚCI.

 

Szczegółowe informacje dotyczące przygotowania manuskryptu

Artykuły oryginalne

Artykuły poglądowe

Opis przypadku

Przeglądy systematyczne