Informacje dla czytelników
Prawa autorskie. Wszystkie prawa autorskie są zarezerwowane dla Polskiego Towarzystwa Higienicznego (PTH). Artykuły ani żadne ich fragmenty nie mogą być kopiowane i rozpowszechniane w żadnej formie (tradycyjnej czy elektronicznej) bez uzyskania pisemnej zgody PTH.
Zgoda na przedruk (powielanie). Korespondencję dotyczącą przedruku lub powielania artykułów lub jakichkolwiek ich części należy kierować na adres PTH. Opinie zawarte w artykułach opublikowanych w czasopiśmie nie muszą pozostawać w zgodzie z opiniami Redakcji i Wydawcy.
Informacje dla autorów
Do publikacji w kwartalniku HYGEIA public health przyjmowane są artykuły oryginalne i poglądowe. Wszystkie prace są opiniowane przez recenzentów. Artykuły do publikacji należy zgłaszać za pośrednictwem Platformy Redakcyjnej PTH, znajdującej się na stronie PTH (www.pth.pl) w zakładce WYDAWNICTWA lub bezpośrednio pod adresem: www.platforma.pth.pl/. Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania skrótów i poprawek nie wpływających na treść merytoryczną pracy. Prace nie odpowiadające wymaganiom będą odsyłane autorom do poprawienia bez rozpatrzenia merytorycznego.
Procedura recenzowania. Redaktor naukowy dokonuje wstępnej oceny publikacji i może ją od razu odrzucić, gdy np. nie spełnia ona podstawowych wymogów pracy naukowej. Wstępnie zaaprobowany przez redaktora naukowego manuskrypt jest wysyłany poprzez platformę redakcyjną do 2 recenzentów, którymi są naukowcy zajmujący się tą samą lub bardzo pokrewną tematyką badawczą. Z manuskryptu usuwane są informacje umożliwiające identyfikację autorów publikacji - w celu uniknięcia podejrzeń o stronniczość recenzji. Recenzenci, działając niezależnie, oceniają publikację i wysyłają poprzez platformę redakcyjną swoje oceny. W przypadku, gdy recenzenci przedstawią sprzeczne opinie lub gdy zachodzi uzasadniona obawa co do ich rzetelności, redakcja może powołać kolejnego, trzeciego recenzenta. Redakcja - na podstawie recenzji - podejmuje decyzję o: a. odrzuceniu publikacji, b. przyjęciu jej do druku lub c. odesłaniu jej do autora w celu naniesienia poprawek. Autor - po otrzymaniu (poprzez platformę redakcyjną) recenzji z uwagami, nanosi w tekście publikacji odpowiednie zmiany (uzupełnienia). Poprawiony tekst publikacji autor ponownie wysyła do redakcji, po czym redakcja podejmuje ostateczną decyzję o odrzuceniu bądź przyjęciu publikacji do druku. Końcowa wersja artykułu (w formacie PDF) zostaje wysłana do Autora w celu dokonania korekty autorskiej. Publikowane są wyłącznie artykuły po dokonaniu korekty autorskiej. Teksty o charakterze nienaukowym nie wymagają recenzji i są kwalifikowane do druku bezpośrednio przez Redakcję.
Konflikt interesów i ujawnianie informacji. Wszyscy autorzy muszą ujawniać wszelkie relacje finansowe i osobiste z innymi osobami lub organizacjami, które mogą niewłaściwie wpływać (stronniczo) na ich pracę. Przykładami potencjalnych konfliktów interesów są: zatrudnienie, konsultacje, prawo własności, honoraria, płatne opinie ekspertów, zgłoszenia patentowe/rejestracje, dotacje lub inne fundusze. Jeśli nie ma konfliktu interesów, proszę to stwierdzić: "Konflikty interesów: brak".
Prawa człowieka i zwierząt. Jeśli badanie dotyczy udziału zwierząt lub ludzi, autor powinien zapewnić, że badanie zostało przeprowadzone zgodnie z Kodeksem Etyki Światowego Stowarzyszenia Lekarskiego (Deklaracja Helsińska).
Prawa autorskie. Każdy manuskrypt musi zawierać podpisane przez wszystkich autorów oświadczenie: “Oświadczamy, że artykuł jest oryginalny, nie narusza praw autorskich ani innych praw własności stron trzecich; nie jest złożony do publikacji w innym czasopiśmie i nie był uprzednio publikowany. Po ukazaniu się publikacji podpisany(i) autor(rzy) przekazuje(ą) wszystkie prawa autorskie pracy (tytuł artykułu) Polskiemu Towarzystwu Higienicznemu”.
Manuskrypt powinien być przygotowany w wersji elektronicznej.
Strona tytułowa powinna zawierać: tytuł w języku polskim i angielskim, imiona i nazwiska autorów oraz ich tytuły naukowe, nazwę i adres instytucji, w których zatrudnieni są autorzy, adres autora do korespondencji, jego e-mail i telefon. Tytuł pracy powinien być zwięzły i jasny, nie powinien przekraczać 120 znaków. Prace przyjmowane są w języku polskim lub angielskim. W przypadku prac w języku angielskim należy dołączyć tytuł, streszczenie i słowa kluczowe w języku polskim.
Streszczenia przygotowane w języku polskim i angielskim powinny zawierać do 250 słów. Streszczenia prac oryginalnych powinny zawierać wyszczególnienie następujących części: wprowadzenie, cel, materiał i metody, wyniki, wnioski.
Słowa kluczowe (w języku polskim i angielskim) – nie więcej niż 7 słów kluczowych.
Tekst manuskryptu powinien być napisany w sposób zwięzły i komunikatywny, poprawny językowo, pozbawiony żargonu medycznego lub naukowego. W tekście artykułów oryginalnych wyszczególnione powinny być następujące działy: materiał i metody, wyniki, dyskusja. Nazwiska, nazwy łacińskie, np. drobnoustrojów, oraz wyrazy obcojęzyczne należy wyróżnić kursywą.
Skróty, symbole i jednostki. Bez objaśnień dopuszczalne są tylko powszechnie znane skróty. Skróty i symbole mało znane (ewentualnie tworzone przez autorów) muszą być przy pierwszym użyciu poprzedzone opisem (w nawiasie). Skrótów nie należy stosować w tytule pracy. Zaleca się stosowanie jednostek miar zgodnych z układem SI; dopuszczalne są również powszechnie używane inne jednostki (l, min., h, C, Da, cal).
Ryciny (rysunki, zdjęcia) - jeżeli zostały zaczerpnięte z publikowanych źródeł, autorzy muszą uzyskać zgodę właściwego wydawcy na ich wykorzystanie oraz zaznaczyć na końcu podpisu z jakiego źródła pochodzą. Rysunki powinny być wykonane z wykorzystaniem narzędzi istniejących w edytorach tekstu, w programie Excel lub edytorów specjalistycznych, np. Illustrator, CorelDraw. Dopuszcza się wykonanie rysunków techniką kreślarską na białym papierze. Zdjęcia muszą być najwyższej jakości.
Tabele powinny być ponumerowane liczbami rzymskimi, po których następuje krótki tytuł. Pod tabelą należy zamieścić wyjaśnienie skrótów używanych w tabeli. Powinny one uzupełniać, a nie powtarzać informacje zawarte w tekście.
Piśmiennictwo należy cytować podając w tekście kolejne numery w nawiasach kwadratowych [1,2]. Informacje niepublikowane można przytaczać podając źródła informacji w tekście (w nawiasie). Kolejność pozycji piśmiennictwa powinna być zgodna z kolejnością cytowań, a nie z porządkiem alfabetycznym. Skróty tytułów cytowanych czasopism muszą być zgodne z Index Medicus. Każda pozycja piśmiennictwa powinna zawierać: Nazwiska i inicjały imion autorów (jeżeli praca ma więcej niż trzech autorów należy dodać „i wsp.”). Tytuł artykułu. Skrót tytułu czasopisma. Rok publikacji, Numer tomu (ew. numer zeszytu): Numery stron (początkowy i końcowy).
Przykłady:
1. Góral Z. Witaminy a słuch. Hygeia Public Health 2010, 45(1): 18-24.
2. Smith E, Gray SD, Kowal R i wsp. Frequency and effects of teachers’ voice problems. J Voice 1997, 1: 81-87.
Pozycje książkowe powinny zawierać w kolejności: Nazwiska i inicjały imion autorów (książki lub rozdziału). Tytuł rozdziału. [w:] Tytuł książki. Nazwiska i inicjały imion redaktora (red). Wydawnictwo, Miejsce wydania Rok: Numery stron.
Przykłady:
1. Zarawska E, Noculak-Palczewska A. Leki naturalne. Astra, Wrocław 1994.
2. Kawiak J, Warchoł J. Transport przez błony biologiczne. [w:] Podstawy cytofizjologii. Kawiak J, Olszewska M, Warchoł J (red). PWN Warszawa 1995: 79-91.
|