Strona główna
Kontakt
Redakcja
Informacje dla autorów
Artykuł oryginalny
Artykuł poglądowy
Opis przypadku
Przegląd systematyczny
Zgłoś artykuł
Artykuły opublikowane
Aktualny numer
2019-4
Szukaj
Rok
Autor
Tytul Pl
Slowa Pl
PUNKTACJA 5 pkt MNiSW
Lista artykułów
Całkowita liczba rekordów 811
Tytul Pl
Tytuł En
Rok
Język
Nazwa pliku pdf
Redukcja szkód i strategia picia kontrolowanego – nowy paradygmat w leczeniu uzależnień od alkoholu
Damage reduction and controlled drinking strategy – a new paradigm in treatment of alcohol addiction
2014
PL
hyg-2014-2-225
Znaczenie i godność ludzkiego ciała w praktyce medycznej
Significance and dignity of human body in medical practice
2014
PL
hyg-2014-2-222
Kliniczne zastosowanie prób fluencji słownej w chorobie Huntingtona
The clinical utility of verbal fluency assessment in Huntington’s disease
2014
PL
hyg-2014-2-215
Zastosowanie techniki fonacyjno-oddechowoartykulacyjnej – jako formy profilaktyki i rehabilitacji zaburzeń emisji głosu u nauczycieli
Application of phoniatrics-breathing-articulation exercises – as a form of prevention and rehabilitation of voice disorders in teachers
2014
PL
hyg-2014-2-209
Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna
Coping with stress as a health behavior – psychological perspectives
2014
PL
hyg-2014-2-202
Triada choroba, poczucie dyskomfortu i chorowanie i jej współczesna interpretacja
Triad of disease, illness and sickness and its contemporary interpretation
2014
PL
hyg-2014-2-197
Long-term home care in Poland – framework, problems, prospects
Opieka długoterminowa domowa w Polsce – ramy, problemy, perspektywy
2014
PL
hyg-2014-2-192
Choroby zakaźne w sytuacjach kryzysowych. Część II. Klęski żywiołowe
Infectious diseases in crisis. Part II. Natural disasters
2014
PL
hyg-2014-2-186
Choroby zakaźne w sytuacjach kryzysowych. Część I. Konflikty zbrojne
Infectious diseases in crisis. Part I. Armed conflicts
2014
PL
hyg-2014-2-181
Review of Current Safety Guidelines in Outpatient Anesthesia Based on Peer Reviewed Published Literature
Przegląd bieżących wytycznych bezpieczeństwa dotyczących znieczuleń pacjentów ambulatoryjnych na podstawie zweryfikowanej opublikowanej literatury
2014
PL
hyg-2014-1-173
48 of 82
Dodaj/Popraw Artykul
Tytul Pl
Ocena zależności między czynnikami demograficznymi a zachowaniami żywieniowymi młodzieży siedleckich szkół ponadpodstawowych
Tytuł En
An assessment of relationship between demographic factors and nutritional habits of teenagers from secondary schools in Siedlce
Rok
2025
Slowa Pl
nawyki żywieniowe, młodzież, zdrowa żyw-ność, badanie kwestionariuszowe
Slowa kluczowe En
nutritional habits, young people, healthy food, questionnaire studies
Zakwalifikowano do druku
2022-02-02
Autor
Beata Jakubik
Afiliacja
Instytut Nauk Biologicznych, Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Uniwersytet w Siedlcach
Tekst Pl
Wprowadzenie. Wiedza dotycząca zdrowego żywienia jest bardzo istotna dla odpowiednich zachowań prozdrowotnych młodzieży, szczególnie w okresie dojrzewania. Zwyczaje ży-wieniowe nastolatków kształtowane są nie tylko przez prefe-rencje smakowe, ale również przez szereg czynników środo-wiskowych takich, jak: grupa rówieśników, warunki socjalne, ekonomiczne, fizyczne, psychiczne, miejsce zamieszkania, rodzina. Jednak największe znaczenie mają: płeć, wiek, typ szkoły, miejsce zamieszkania, wykształcenie rodziców oraz status socjoekonomiczny rodziny. Postawy żywieniowe w okresie dojrzewania wywierają znaczny wpływ na później-sze zachowania żywieniowe w życiu dorosłym. Cele pracy. Poznanie wiedzy na temat zdrowej żywności oraz ocena zachowań żywieniowych młodzieży ponadgimnazjalnej w zależności od wybranych czynników demograficznych. Materiał i metody. Badaniem objęto grupę 490 uczniów, uczęszczających do liceum ogólnokształcącego (N=190), technikum (N=190) oraz szkoły zawodowej (N=110); w badaniu uczestniczyło 300 dziewcząt i 190 chłopców. Do analizy wiedzy żywieniowej wykorzystano autorski kwestiona-riusz ankiety. Wyniki. Wykazano istotne różnice między wiedzą żywieniową a płcią badanych, typem szkoły, miejscem zamieszkania, wy-kształceniem rodziców oraz sytuacją ekonomiczną rodziny dziewcząt i chłopców. Stwierdzono duże braki w wiedzy na temat zdrowej żywności. Odnotowano istotny wpływ edukacji szkolnej w przekazywaniu wiedzy o zdrowej żywności. Pod-stawowym źródłem wiedzy o zdrowej żywności była szkoła oraz Internet. Młodzież liceum i technikum oraz dziewczęta częściej niż uczniowie szkół zawodowych i chłopcy spożywali warzywa i owoce. w przypadku spożywania fast-foodów an-kietowani spożywali je najczęściej codziennie (21%), cztery razy (19%) oraz pięć razy (18%) w tygodniu. Podobnie kształ-towała się częstość spożywania napojów słodkich i gazowa-nych. Na codzienne spożywanie śniadań wskazywali ucznio-wie liceum i technikum oraz dziewczęta. Głównym miejscem spożywania obiadu był dom. Wnioski. Wykazano istotne różnice w wiedzy o zdrowej żyw-ności w badanej grupie młodzieży. Stwierdzono niewłaściwe nawyki żywieniowe badanej grupy osób: częste spożywanie produktów typu fast-food oraz picie słodkich i gazowanych napojów. Odnotowano istotny wpływ edukacji szkolnej w prze-kazywaniu wiedzy w zakresie prawidłowych nawyków żywie-niowych.
Tekst En
Introduction. Knowledge of healthful nutrition is very im-portant for appropriate health-promoting habits in teenagers, especially during adolescence. Nutritional habits of teenagers are determined not only by taste preferences but also by many habitat factors like: peers, social and economic conditions, physical and psychological factors, place of living and family. Most important, however, are sex, age, type of school, place of living, parents’ education and socio-economic status of the family. Nutritional habits during adolescence exert an important effect on later feeding behaviours in adulthood. Aim. The study was aimed at checking the knowledge on healthy food and at assessing nutritional habits of teenagers from secondary schools in relation to selected demographic factors. Material and methods. A group of 490 students from grammar school (N=190), technical college (N=190) and vocational school (N=110), including 300 girls and 190 boys was selected for the study. Authors’ own questionnaire was used to analyse nutritional knowledge. Results. Nutritional knowledge were found to significantly (p<0.05) differ between sex, among the type of school, place of living, parents’ education and socio-economic status of girls’ and boys’ families. Big gaps in knowledge on healthy food nutri-tional habits were found in the studied group. Significance of school education in transfer of knowledge about healthy food. School and internet are the main sources of in-formation about healthy food. Young people from grammar school and technical college ate more fruits and vegetables than their counterparts from vocational schools. The adequate difference was found between girls and boys. The consumption of fast-food, the respondents most often ate it every day (21%), four times (19%) and five times (18%) a week. Similar proportion of answers was noted with respect to the consumption of sweet and carbonated drinks. Students of grammar school and technical college as well as girls ate break-fast every day. Dinner was eaten mostly at home. Conclusions. Significant differences in the knowledge about healthy food were found in the studied group of adolescents. Improper eating habits of the study group were found: frequent consumption of fast-food products and drinking sweet and carbonated soft drinks. Significant role of school education in spreading knowledge about proper nutritional behaviors was noted.
Adres do korespondencji
dr n. biol. Beata Jakubik Instytut Nauk Biologicznych, Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Uniwersytet w Siedlcach, ul. Prusa 14, 08-110 Siedlce, tel. 600110806, e-mail: beata.jakubik@uws.edu.pl
Język
PL