Aktualny numer

2019-2
 

 

 
PUNKTACJA 5 pkt MNiSW

   

Artykuł poglądowy

Tytuł pracy w języku polskim i angielskim, powinien być zwięzły i jasny, nie powinien przekraczać 200 znaków (łącznie ze spacjami).  W tytule nie należy stosować skrótów

imiona i nazwiska autorów oraz ich tytuły naukowe,

afiliacje - nazwę i adres instytucji, w których zatrudnieni są autorzy,

adres autora do korespondencji, jego e-mail i telefon.

 

Streszczenie przygotowane w języku polskim i angielskim powinno zawierać do 1700 znaków (łącznie ze spacjami).

Słowa kluczowe (w języku polskim i angielskim) – nie więcej niż  3 do 5 słów kluczowych (specyficzne dla artykułu, powszechne w danej dyscyplinie)

 

Praca poglądowa powinna zawierać następujące części

Wprowadzenie: Należy przedstawić aktualny stan wiedzy w zakresie analizowanego problemu, powołując się na adekwatne i aktualne piśmiennictwo.

Treść artykułu: Szczegółowo opisuje wszystkie aspekty przedstawianego tematu. Tabele zamieszczane w treści artykułu muszą zawierać opisy (tytuł oraz treść) w języku polskim i angielskim. Tabele powinny być ponumerowane liczbami rzymskimi (np.: Tabela I. ), po których następuje krótki tytuł. Pod tabelą należy zamieścić wyjaśnienie skrótów używanych w tabeli. Dane w tabelach powinny one uzupełniać, a nie powtarzać informacje zawarte w tekście. Tabele należy zamieszczać kopiując je z dokumentu źródłowego metodą kopiuj-wklej (Ctrl+c dla kopiowania oraz Ctrl+v dla wklejania).
Ryciny (rysunki, zdjęcia) – jeżeli zostały zaczerpnięte z publikowanych źródeł, autorzy muszą uzyskać zgodę właściwego wydawcy na ich wykorzystanie oraz zaznaczyć na końcu podpisu z jakiego źródła pochodzą. Ryciny powinny być wykonane z wykorzystaniem narzędzi istniejących w edytorach tekstu, w programie Excel lub edytorów specjalistycznych, np. Illustrator, CorelDraw. Ryciny powinny być umieszczone w tekście w postaci powszechnie znanych formatów pikselowych (.jpg, .png, .pcx), zaleca się JPG. Dodatkowo po wprowadzeniu artykułu należy przesłać plik w postaci źródłowej (wykresy wraz z danymi, inne ryciny najlepiej w postaci wektorowej) za pomocą narzędzia PLIKI znajdującego się w formularzu nagłówka artykułu. Ryciny powinny być ponumerowane liczbami arabskimi (np.: Rycina 1. ) pod ryciną umieszczamy krótki tytuł. Ryciny  zamieszczane w treści artykułu muszą zawierać opisy (tytuł oraz treść) w języku polskim i angielskim..
Technika umieszczania grafiki w tekście. Rycinę należy zapisać w postaci oddzielnego pliku na dysku. Następnie metodą kopiuj-wklej (Ctrl+c dla kopiowania oraz Ctrl+v dla wklejania) należy wstawić ten plik w odpowiednie miejsce tekstu.

Podsumowanie: zawiera najważniejsze tezy prezentowane w pracy.

 

Piśmiennictwo

  1. Piśmiennictwo należy cytować podając w tekście kolejne numery w nawiasach kwadratowych [1], [2, 3], [3-6], [1, 4] itd. Informacje niepublikowane można przytaczać podając źródła informacji w tekście (w nawiasie).
  2. Kolejność pozycji piśmiennictwa powinna być zgodna z kolejnością cytowań, a nie z porządkiem alfabetycznym.
  3. Jeżeli praca ma do czterech autorów - wymieniamy wszystkich. Jeżeli praca ma więcej niż czterech autorów należy wymienić trzech pierwszych i dodać „i wsp.” ('et al.' dla pozycji anglojęzycznych).
  4. Skróty tytułów cytowanych czasopism muszą być zgodne z Index Medicus.
  5. Każda pozycja piśmiennictwa (artykuł z czasopisma) powinna zawierać: Nazwisko(a) i inicjały imion autora(ów). Tytuł artykułu. Skrót tytułu czasopisma rok publikacji, numer tomu (ew. numer zeszytu): numery stron (początkowy-końcowy).
    Przykłady:
    Góral Z. Witaminy w uchu. Probl Hig Epidemiol 1998, 1: 18-24.
    Smith E, Gray SD, Kowal R, et al. Frequency and effects of teachers’ voice problems. J Voice 1997, 11(1): 81-87.
    Kowalski E, Nowak JT, Marski A i wsp. Epidemiologia przestrzenna. Probl Hig Epidemiol 2004, 1(3): 1-8.
  6. Pozycje książkowe powinny zawierać:
    Cytując rozdział: Nazwisko(a) i inicjały imion autora(ów) rozdziału (zgodnie z zasadami jak dla artykułów). Tytuł rozdziału. [w: ('in' dla pozycji anglojęzycznych)] Tytuł książki. Nazwisko(a) i inicjały imion autora(ów) książki (gdy książka napisana pod redakcją: Nazwisko(a) i inicjały imion redaktora(ów) (red) ['ed' lub 'eds' dla pozycji anglojęzycznych]. Wydawnictwo, Miejsce wydania Rok: Numery stron (początkowy-końcowy).
    Przykłady:
    Kawiak J, Warchoł J. Transport przez błony biologiczne. [w:] Podstawy cytofizjologii. Kawiak J, Olszewska M, Warchoł J (red). PWN, Warszawa 1995: 79-91.
    Schwarzer R, Fuchs R. Self-efficacy and health behaviours. [in:] Predicting health behavior. Conner M, Norman P (eds). Open University Press, Buckingham-Philadelphia 1996:163-196.
  7. Cytując całą książkę: Nazwisko(a) i inicjały imion autora(ów) książki (zgodnie z zasadami jak dla artykułów). Tytuł książki. Wydawnictwo, Miejsce wydania Rok.
    Przykład:
    Zarawska E, Noculak-Palczewska A. Leki naturalne. Astra, Wrocław 1994.
  8. Dzienniki ustaw, rozporządzenia, obwieszczenia.
    Przykłady:
    Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 nr 126 poz. 1381).
    Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. 2018 poz. 151).
  9. Strony internetowe.
    Przykłady:
    Evidence of hand hygiene to reduce transmission and infections by multidrug resistant organisms in health-care settings. http://www.who.int/gpsc/5may/MDRO_literature-review.pdf (23.02.2018).
    WHO. Global Health Observatory (GHO). http://www.who.int/gho/ncd/en/ (14.02.2018).
    Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. Dieta bezglutenowa – produkty dozwolone i zabronione. http://www.celiakia.pl/produkty-dozwolone (01.06.2018).
  10. Bibliografię należy sformatować za pomocą automatycznego numerowania: na platformie redakcyjnej -  z wykorzystaniem opcji edytora "lista numerowana" , przygotowując artykuł w programie MS Word - opcja "Punktory i numeracja".

 

Źródło finansowania: należy wprowadzić informację o źródle finansowaniu artykułu lub jego braku

Konflikt interesów Należy zadeklarować konflikty interesów lub zaznaczyć: „Autorzy deklarują brak konfliktów interesów”. Autorzy muszą zidentyfikować i zadeklarować wszelkie okoliczności osobiste lub interesy, które mogą być postrzegane jako niewłaściwie wpływające na przedstawienie lub interpretację prezentowanych wyników badań. Jakakolwiek rola podmiotów finansujących w projektowaniu badania; w gromadzeniu, analizie lub interpretacji danych; w pisaniu manuskryptu; lub w decyzji o publikacji wyników należy zadeklarować w tej sekcji.